Onderwijsontwerper

Scholing of lesmateriaal

Jij wilt studenten of medewerkers iets leren. Of je wilt dat scholen aandacht besteden aan een thema. Je hebt alleen geen verstand van onderwijs of geen tijd om je hiermee bezig te houden. En ‘het onderwijs’ of jouw werknemers zitten niet te wachten op nog een scholing.

Iris tekst en onderwijs helpt je dan graag met het vertalen van jouw wensen in concrete leerdoelen en lesmaterialen. Iris tekst en onderwijs ontwikkelt didactische blauwdrukken, lesmaterialen, leermodules met multimedia en e- learnings waar leerlingen en cursisten van smullen. Lesmaterialen waar docenten graag mee werken en die passen bij de kerndoelen, eindtermen of kwalificatiedossiers. Digitaal of gewoon ouderwets op papier. Net wat het beste past bij jouw doelgroep.

De afgelopen jaren hebben wij veelvuldig gebruik mogen maken van Nanda’s expertise op gebied van ‘schrijven’. Schrijven in de breedste zin des woords. Auteurschap voor de ontwikkeling en realisatie van e-learning modules voor het MBO. Leermiddelen waarin films en animatie centraal staan. En dat bedoel ik met ‘in de breedste zin…’. Nanda beheerst verschillende disciplines waar het ‘schrijven’ betreft. Leestekst, voice-over tekst, teksten voor acteurs, toetsen, interactieve opdrachten etc. Een pracht pallet voor de realisatie van deze leermiddelen. Oog voor detail, accuratesse en nuance zijn woorden die het werk van Nanda kenmerken.

Testimonial Item

Robert van den Broek

Creatief directeur Pantamedia B.V.

Nanda weet op een veilige en vooral leerzame wijze de cursist uit te dagen om in de schoenen te staan van zichzelf, maar zeker ook in die van de cliënt/bewoner. Ze weet als geen ander hoe je een training moet geven, maar ook hoe de inhoud van elke training overzichtelijk en te volgen blijft voor de ander.

Testimonial Item

Jeroen Poels

Hoofd Opleiden - inCompany Training Stichting miMakkus

Nanda is een gedreven en deskundige educatieve auteur. Ze heeft een heldere en aansprekende schrijfstijl. Zij schrijft praktijkgericht en écht vanuit de rol van de beroepsbeoefenaar. Ze is altijd enthousiast en positief. Daarom is het heel prettig om met haar samen te werken, zoals ik als eindredacteur heb mogen ervaren tijdens het ontwikkelen van e-learnings voor beroepsbeoefenaren in de zorg. Nanda is kritisch, prikt door onduidelijkheden in de opdracht heen en komt met praktische oplossingen. Nanda is communicatief sterk, creatief en betrouwbaar.

Testimonial Item

Anneke Ormel

Eindredacteur Noordhoff

Nanda is een kei in het vertalen van complexe of abstracte zaken naar aansprekende leerinhouden. Voor de verschillende doelgroepen en onderwijsniveaus beschikt Nanda over de juiste taal en een breed palet aan didactische werkvormen, ook voor multimedia. Dit loopt uiteen van spannende verhalen voor kinderen van 9 jaar tot bondige scripts voor instructiefilms voor professionals. Richting opdrachtgevers en samenwerkingspartners is zij duidelijk en betrouwbaar.

Testimonial Item

Marcel Jansen

Nanda heeft het leerpad Basis dementie met veel enthousiasme en creativiteit ontwikkeld, waarbij ze de kaders van planning en richtlijnen niet uit het oog verloor. Voor Noordhoff Professional is Nanda een waardevolle collega.

Testimonial Item

Hanneke Bruintjes

Educatieve Content Ontwikkelaar Noordhoff

Nanda brengt informatie op een compacte manier over zonder aan duidelijkheid en volledigheid in te boeten. Teksten wisselt Nanda af met leuke en afwisselende opdrachten die studenten uitdagen verder te kijken dan alleen de inhoud. Samenwerken met Nanda is fijn, omdat ze zich goed verdiept in de onderwerpen. Ze is op de hoogte van de actuele ontwikkelingen, waardoor het mogelijk is om met haar in discussie te gaan en tot inhoudelijke overeenstemming te komen. In de samenwerking met Nanda is 1+1 altijd meer dan 2.

Testimonial Item

Jo-Anne Schaaf

Onderwijskundige en redacteur Uitgever Pearson

Leermodule dementie

Deze animatie maakt deel uit van een leermodule over dementie voor studenten welzijn, niveau 3 & 4. Ook voor andere doelgroepen ontwikkelt Iris tekst en onderwijs lesmaterialen, leermodules en trainingen over dementie. Met animaties, video’s en interactieve opdrachten.

Leermodule eigen regie

Ben je een typische redder? Hoe reageer je op een ‘claimende’ cliënt? Hoe stimuleer je zelfredzaamheid en eigen regie? Met video’s, animaties en interactieve opdrachten daagt Iris tekst en onderwijs studenten uit om na te denken over hun rol als hulpverlener. Didactisch ontwerp en educatieve content voor uitgever Pearson.

Leermodule delier

Leermodules zijn complete e-learnings met interactieve video’s, leesteksten, animaties, opdrachten en toetsvragen. Iris tekst en onderwijs ontwerpt didactische blauwdrukken en schrijft educatieve content, inclusief videoscripts, animaties en toetsen. Deze leermodule was in opdracht van het Consortium Beroepsonderwijs.

PO, VO, MBO, HBO en nascholingen

Iris tekst en onderwijs werkt voor alle niveaus. De belevingswereld van de doelgroep is mijn vertrekpunt. Gebruiksgemak voor docenten en opdrachtgevers een voorwaarde. En laat dat nou nét één van mijn expertises zijn. Ik weet hoe het is om voor de klas te staan en waaraan een goede scholing of lesmateriaal moet voldoen.

Onderzoekend en ervaringsgericht leren

Iris tekst en onderwijs werkt veel met ervaringsgerichte opdrachten en met onderzoekend leren. Oók online. Met scripts voor interactieve video’s, scenariovideo’s en animaties breng ik leerstof tot leven. Lesmaterialen en scholingen zijn gebaseerd op ‘authentieke contexten’: voorbeelden van de werkvloer, de leefomgeving en verhalen van echte mensen.

01

Jij hebt een vraag

Jij wilt jouw medewerkers of studenten iets leren, je hebt alleen geen idee hoe je dat moet aanpakken.

Vertel me hoe de dagelijkse praktijk van jouw doelgroep eruit ziet, of laat me meekijken. Dan kom ik met een voorstel dat past bij de ’tone of voice’ van jouw organisatie.

02

Didactisch ontwerp

Bij jouw vraag maak ik een didactisch ontwerp. Het didactisch ontwerp is zeg maar de bouwtekening of blauwdruk voor de scholing. Hierin staat WAT jouw doelgroep leert, HOE zij dit leert en met WELKE leermiddelen.

Waar nodig doe ik onderzoek en werk ik samen met inhoudsdeskundigen die me alles over het onderwerp kunnen vertellen.

 

03

lesmaterialen en scholingen

Bij een ‘go’ werk ik het didactisch ontwerp uit. Bijvoorbeeld in:

  • een e-learning met interactieve video’s en animaties
  • methode vervangende lessen met docentenhandleiding
  • een spel
  • training
  • toets

Voor de techniek en styling werk ik samen met ict-ers, vormgevers en webspecialisten. Ik ben van de ideeën, didactiek en educatieve content.

Vragen van opdrachtgevers

Dit zijn vragen waar Iris tekst en onderwijs eerder al “Ja” op zei:

COPD herkennen

Een helpende in de thuiszorg moet signalen van COPD herkennen. Kun je daar een scholing voor maken?

Waterbewust

Kun jij scholieren interesseren voor waterkwaliteit en droge voeten?

Onbegrepen gedrag

Hoe ontstaat ‘onbegrepen gedrag’ en hoe ga je ermee om? Kun je daar een scholing voor ontwerpen?

Eigen regie

Hoe geef je hulpvragers zoveel mogelijk eigen regie? Kun jij onze studenten leren dat ze niet alles overnemen van een zorgvrager?

Stikstof en fijnstof

Als onderdeel van een groter plan wil een gemeente scholieren bewust maken van de luchtkwaliteit. Hoe moet dat?

Dementie en contact maken

Hoe bereik je iemand met dementie als hij helemaal verzonken is? Heb je daar lesmateriaal of een training voor?

Energie en klimaat

Kun je zoveel mogelijk scholieren en burgers aan het energiebesparen krijgen? Met een beetje humor graag…

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Kun jij studenten maatschappelijk werk wegwijs maken in het doolhof van voorzieningen?

didactisch ontwerp, educatieve content, lesmaterialen

Bel of mail en vraag naar de mogelijkheden.